CLASSROOM/ONLINE TRAINING

DE KUNST VAN
FEEDBACK GEVEN EN ONTVANGEN

Wat feedback doet, waarom we het vaak moeilijk vinden en hoe je er succesvol mee omgaat.

Feedback geven en ontvangen is de basis voor elke samenwerking en de essentie van een gezonde organisatiecultuur waarin mensen kunnen groeien.

Toch ontbreekt feedback op de meeste werkplekken. Of we pakken het verkeerd aan: te weinig, te laat, te aanvallend.

Dat is niet zonder risico’s. In de complexe werkomgevingen van vandaag is feedback een onmisbare vaardigheid.

“Waarom vinden we feedback vaak zo moeilijk? Wat hebben jouw eigen ervaringen daarmee te maken? En hoe breng jij jezelf en je medewerkers ermee naar een hoger niveau?”

In de interactieve training Feedback geven en ontvangen, vertrekken we van jouw cases. Zo vertaal je wetenschappelijke inzichten en nieuwe vaardigheden naar je eigen, professionele omgeving.

Na deze training begrijp je hoe feedback werkt, wat het doet en waarom we het vaak moeilijk vinden.

Je leert over de rationele en emotionele aspecten ervan en krijgt inzicht in je eigen triggers en hoe je die kan omzeilen wanneer je feedback ontvangt.

Uiteraard leer je ook de juiste technieken om feedback te geven, ook in moeilijke situaties.

Dat doe je in groep en met een simulatieacteur. Je werkt aan een persoonlijk actieplan en krijgt van ons een nuttige visual en/of e-book die je ook na de training kan gebruiken.

1. Waarom is het zo moeilijk?

Het is de schuld van ons sociale brein. Dat is gericht op overleven en ziet feedback eerder als een bedreiging dan een cadeautje.

2. Mis de bocht niet

Hoe kunnen we dan toch rationeel omgaan met feedback? Word je bewust van je eigen emotionele triggers en ontdek wat je kan doen om de bocht niet te missen.

3. De regels van de kunst

Je leert technieken voor het geven van goede feedback, ook wanneer het moeilijk wordt. De BUSC-, spiegel- en duikplanktechniek hebben geen geheimen meer voor jou.

4. Let’s do this!

Oefenen! Oefenen! Oefenen! Met jouw cases, in groep en met een simulatieacteur.

Na deze training:

  • Weet je waarom feedback geven en ontvangen soms moeilijk is.
  • Weet je dat er zowel een rationeel als emotioneel aspect is aan feedback.
  • Weet je wat het effect is van feedback (zowel bij ontvangen als geven).
  • Ken je je eigen emotionele triggers en weet je deze triggers te omzeilen.
  • Kan je een aantal proactieve concrete gesprekstechnieken toepassen op je eigen cases.
  • Kan je omgaan met de reacties van de tegenpartij (re-acties).
  • Concrete cases uit de groep
  • Groepsoefeningen
  • Persoonlijk actieplan (vertaling van theorie naar werkplek)
  • Visual, steekkaarten en/of e-book voor elke deelnemer
  • Wetenschappelijke vertaalslag
  • Simulaties met acteur 

Deze training kan perfect ingezet worden als een plug and play training, maar kan even goed deel uitmaken van een Learning Journey. Hieronder enkele voorbeelden die je kan inzetten om het effect van de training te verhogen:

  • Voor- en/of natraject met Learning Labs (learninglabs.thetippingpoint.be)
  • Voor- en natraject via digitale leerprikkels
  • Visuals en/of (e-)booklets op maat
  • Individuele coachings nadien
Formats

Ganse dag met halve dag acteur (PM)
Varianten (met impact op programma):

  • Ganse dag zonder acteur 
  • Halve dag (met of zonder acteur)
Praktisch
  • Max. 12 deelnemers
  • Duurtijd: per halve dag (3,5u)
  • Taal: NL, FR, ENG
  • Tools online: Zoom, Teams & Webex
DOELGROEP

Medewerkers
Leidinggevenden

Wil je weten wat we nog doen rond het topic
'Feedback'?

SKILLS FOR TODAY AND TOMORROW

Welke soft skills winnen aan belang?

Op basis van ons onderzoek en ervaring hebben wij 4 categorieën van (soft) skills
geïdentificeerd die cruciaal zijn om performant te blijven in de toekomst.

Versnel je leerproces en doe het zelf!
Bekijk onze ‘do-it-yourself’-oplossingen

BUILDING THE SKILLS

Welke formats zijn er om deze skills aan te leren?

Leren doen we allemaal in verschillende vormen en op verschillende manieren. Om de skills te implementeren die voor jouw organisatie belangrijk zijn, is het cruciaal dat de gebruikte leerinstrumenten de nodige impact hebben en afgestemd zijn op jouw organisatiecultuur. Op basis van onze expertise en ervaring onderscheiden wij de volgende:

Onze events

The Tipping Point houdt de vinger aan de pols en onderzoekt voor u welke skills essentieel worden in de toekomst & hoe u die kunt implementeren in uw organisatie. Wij delen graag deze kennis met u via verschillende events.

Geen evenementen gevonden!

LET'S TALK

Vragen over ons aanbod?