Opinie: waarom uw E-shaped collega de medewerker van de toekomst is?

Het spel van de letters

Rare vragen

De laatste tijd krijg ik van organisaties steeds vaker de vraag hoe hun medewerkers eruit moeten zien. Of welke vorm moeten zij hebben. Die van een verbindingsstreepje? Van een I? Een T? Een M? Of toch maar een E?

Ik geef toe, het lijken rare vragen. Maar dat zijn het niet.

Werken vroeger en nu

Vroeger was de wereld eenvoudig.

Had je een jurist nodig in je organisatie dan zocht je iemand met een mooi rechten diploma en ervaring als advocaat. Had je een ingenieur nodig dan speurde je de markt af naar een met glans afgestudeerde ingenieur die goed is in zijn vak. Ook voor een marketeer keek je naar diezelfde simpele maatstaven: heeft hij het juiste vak gestudeerd? Heeft hij ervaring? En misschien ‘past hij binnen het team’

Vandaag staan organisaties die willen aanwerven voor een veel complexere opdracht. De wereld van werk is in de afgelopen twintig jaar zo ingrijpend veranderd (denk bv aan informatisering, robotisering, globalisering, toenemende snelheid van innovatie, gestegen concurrentie- en werkdruk, afname van hiërarchische verhoudingen, toename van tijdelijke projectmatige samenwerkingen, ….) dat ook van werkende mensen heel andere dingen gevraagd worden: zij hebben een veel rijkere skillset nodig.

“Je vak kennen, ervaring hebben en tof zijn, is niet meer genoeg. “

De trend is dat organisaties vandaag op zoek gaan naar mensen die future proof zijn: mensen die zich specialist mogen noemen in verschillende domeinen en die bovendien beschikken over een robuuste set van overkoepelende skills: sociale skills (het vermogen tot empathie en samenwerking), persoonlijke skills (kritisch, creatief en ondernemend denken) de skill tot zelfregulatie (weerbaarheid, wendbaarheid, zelfverbetering) en digitale skills (digitale vlotheid). Zo’n mensen zouden bestand zijn tegen de vaart van de toekomende tijd.

U ziet, de dingen zijn er niet eenvoudiger op geworden voor werknemers en degenen die hen willen aanwerven. Laten we proberen de dingen wat overzichtelijker maken.

In de vorm van letters en tekens.

Van – tot M

Twee types van werknemers lijken definitief voorbijgestreefd: De koppelteken werker (-) en de I-shaped worker. Het horizontale koppelteken (of hyphen) staat symbool voor de generalist, de man of vrouw met een brede kennis over veel zaken, maar zonder diepgaande specialisatie. De I-shaped worker is het tegenovergestelde: de hyperspecialist. Zijn I-vorm symboliseert de diepgang van zijn kennis, maar ook de totale afwezigheid van algemene kennis of overkoepelende skills.

De economie van vandaag en vooral morgen heeft geen plaats meer voor hen. Algemene kennis volstaat niet en louter gespecialiseerde kennis al evenmin.

Een medewerker die al een stuk meer futureproof is, is de T-shape. Die vorm combineert een grondige expertise op één domein (verticale lijn) met een brede algemene kennis of ervaring buiten dat specialisme (horizontale lijn). T’s hebben diepte én breedte, zijn tegelijk specialist en generalist. Zij kunnen buiten de grenzen van hun vakgebied vlot meepraten én zij hebben de sociale skills om met specialisten uit andere disciplines samen te werken. Het zal u niet verbazen dat organisaties de T-shaped worker uitstekend kunnen gebruiken in multidisciplinaire teams die complexe problemen moeten oplossen.

Een uitgebouwde versie van Mister & Misses T is de M-shaped worker. De letter M heeft twee verticale beentjes die staan voor twee diepe specialisaties. En de M beschikt ook over algemene kennis en overkoepelende sociale vaardigheden. M’s zijn dus nog ruimer inzetbaar dan T’s. En toch worden zij op hun beurt moeiteloos voorbijgestoken door de ‘comb-shaped worker’. Zijn kam vorm verschaft hem nog veel meer beentjes (of specialisaties) waardoor hij hyper inzetbaar is. Zijn specialisme graven wel beduidend minder diep dan die van T’s of M’s.

Toch zou ik aan mijn vraagstellers uit de eerste alinea niet adviseren om op zoek te gaan naar T’s, M’s, Pi’s of ‘combs’. Het profiel dat het beste aangepast is aan de aanstormende werkwereld heeft de vorm van een… E.

Geef mij een E, Walter

Een E-shaped worker heeft natuurlijk de klassieke skills van de T-shaped worker: hij verzoent een diepgaande specialisatie (Expertise) met brede algemene skills en ervaring (Expertise). Voor zover niets nieuws.

Wel nieuw is de derde E-skill, een vaardigheid die bepalend wordt voor de productiviteit en duurzame inzetbaarheid van werkende mensen: Exploration. De medewerker van de toekomst is in de eerste plaats nieuwsgierig en stelt zijn geest wijd open om te blijven leren en ontdekken. Hij omarmt innovatie, zoekt creatieve oplossingen voor nieuwe problemen en schoolt zich bij zodra dat nuttig is. En niet met tegenzin, au contraire.

Maar exploreren is niet genoeg. Een ideale medewerker van de toekomst is niet alleen iemand die blijft leren, ontdekken en creatief denken maar ook iemand die kan… uitvoeren. Explore and Execute.

Er zijn veel creatieve open geesten, vol inspiratie en ideeën maar veel minder mensen die ook in staat zijn hun ideeën om te zetten in de praktijk. In de toekomst zal de combinatie van die beide skills van onschatbare waarde worden voor organisaties.

Building the skills

U ziet, het is niet eenvoudig om een werker van de toekomst te zijn: er zijn veel skills voor nodig die in het klassieke (hoger) onderwijs niet of amper aan bod komen. En als organisatie is het al even moeilijk om een personeelsbestand met de E-vormige skillset op te bouwen.

Meer weten over dit onderwerp?

Stuur ons een mailtje op info@thetippingpoint.be of schrijf je in voor één van onze gratis discoversessies hieronder.

Demo's & workshops

30
mei
Live workshop | Feedbackcultuur in de praktijk
Live workshop
30
mei
Live workshop
Live workshop | Feedbackcultuur in de praktijk
9
jul
Lunch & Discoversessie | How to build cultures of dialogue
Lunch & discoversessie
9
jul
Lunch & discoversessie
Lunch & Discoversessie | How to build cultures of dialogue
19
sep
Live workshop | Psychologische veiligheid in de praktijk
Live workshop
19
sep
Live workshop
Live workshop | Psychologische veiligheid in de praktijk
26
sep
Lunch & Discoversessie | How to build cultures of dialogue
Lunch & discoversessie
26
sep
Lunch & discoversessie
Lunch & Discoversessie | How to build cultures of dialogue
15
okt
Live workshop | Feedbackcultuur in de praktijk
Live workshop
15
okt
Live workshop
Live workshop | Feedbackcultuur in de praktijk
14
nov
Lunch & Discoversessie | How to build cultures of dialogue
Lunch & discoversessie
14
nov
Lunch & discoversessie
Lunch & Discoversessie | How to build cultures of dialogue
Tom Nijsmans
Trainer, Keynote Speaker, Consultant
Mede-oprichter en Managing Director van The Tipping Point, is een thought leader en pionier op het gebied van people skills in een professionele context. Met een parcours van meer dan 20 jaar in Learning & Development, heeft Tom een diepgaand begrip ontwikkeld van de uitdagingen waarmee organisaties worden geconfronteerd in het domein van leren en ontwikkelen.
Als veelgevraagd keynote spreker deelt Tom zijn uitgebreide kennis en inzichten met bedrijven en overheden. Zijn expertise omvat sociale & emotionele skills die van essentieel belang zijn in een snel evoluerende wereld, met vooral een focus op het creëren van gespreksculturen waar continue groei en ontwikkeling van medewerkers mogelijk worden gemaakt.
Zijn presentaties blenden wetenschap en praktijkervaring en met zijn inspirerende en toegankelijke stijl weet hij mensen te motiveren en te enthousiasmeren om het beste uit zichzelf te halen.
In zijn rol als Managing Director van The Tipping Point slaat Tom bruggen tussen organisaties en de people skills die ze nodig hebben. Zijn missie is niet alleen het identificeren van deze vaardigheden, maar ook het creëren van op maat gemaakte leerprogramma's om organisaties optimaal uit te rusten om hun medewerkers op lange termijn productief, gemotiveerd en gezond te kunnen laten werken.
Tom Nijsmans
Trainer, Keynote Speaker, Consultant
Mede-oprichter en Managing Director van The Tipping Point, is een thought leader en pionier op het gebied van people skills in een professionele context. Met een parcours van meer dan 20 jaar in Learning & Development, heeft Tom een diepgaand begrip ontwikkeld van de uitdagingen waarmee organisaties worden geconfronteerd in het domein van leren en ontwikkelen.
Als veelgevraagd keynote spreker deelt Tom zijn uitgebreide kennis en inzichten met bedrijven en overheden. Zijn expertise omvat sociale & emotionele skills die van essentieel belang zijn in een snel evoluerende wereld, met vooral een focus op het creëren van gespreksculturen waar continue groei en ontwikkeling van medewerkers mogelijk worden gemaakt.
Zijn presentaties blenden wetenschap en praktijkervaring en met zijn inspirerende en toegankelijke stijl weet hij mensen te motiveren en te enthousiasmeren om het beste uit zichzelf te halen.
In zijn rol als Managing Director van The Tipping Point slaat Tom bruggen tussen organisaties en de people skills die ze nodig hebben. Zijn missie is niet alleen het identificeren van deze vaardigheden, maar ook het creëren van op maat gemaakte leerprogramma's om organisaties optimaal uit te rusten om hun medewerkers op lange termijn productief, gemotiveerd en gezond te kunnen laten werken.

Onze Events

The Tipping Point houdt de vinger aan de pols en onderzoekt voor u welke skills essentieel worden in de toekomst & hoe u die kunt implementeren in uw organisatie. Wij delen graag deze kennis met u via verschillende events.

THE ACADEMY

Ontdek onze aanbod van open trainingen

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Topics om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

De basis voor succesvolle samenwerking en innovatie ligt in open en effectieve communicatie.
Dit bereiken we door ons te richten op drie essentiële domeinen:

Zin in meer? Hop aan boord van onze nieuwsbrief voor je driemaandelijkse shot The Tipping Point-avonturen.

Meer van dit?

Tom Nijsmans
Wouter Robijn
HOW TO

Leiderschapsontwikkeling: hoe starten?

Leidinggevenden zijn belangrijk voor de prestaties en het welzijn van hun teams en medewerkers. Deze link vinden we in wetenschap...
Tom Nijsmans
Wouter Robijn
HOW TO

Onder de ijsberg van leidinggevenden | Wat voorspelt goed leiderschapsgedrag?

Er is al veel geschreven over leiding geven, leiders en leidinggevenden. Eén van de hoofdvragen gaat over wat de ene...
Inge De Waele
INTERVIEW

Simulatie-acteren: een vak apart

Duik in de boeiende wereld van trainingen met simulatie-acteurs, een onvermoed krachtige methode die vaak onterecht wordt gereduceerd tot simpele...
Sarah Theunis
INTERVIEW

De vraag naar leiderschapsontwikkeling voor toekomstige leidinggevenden groeit duidelijk

In een wereld die voortdurend evolueert en verandert, is effectief leiderschap essentieel voor het succes van organisaties. Maar wat maakt...
An Janssens
INTERVIEW

INTERVIEW | Waarom organisaties investeren in opleidingen ‘groei- en ontwikkelgesprekken’?

In een wereld waarin talentmanagement en medewerkerstevredenheid steeds belangrijker worden, zoeken organisaties naar effectieve manieren om groei en ontwikkeling te...
Tom Nijsmans
OPEN AANBOD

Waarom een Academy van open aanbod opleidingen?

Als Learning & Development team zijn we ons bewust van het overweldigende aanbod van opleidingen op de markt. Maar waarom...