Waarom ‘motiverende gesprekken’ niet bestaan?

Ontdek de verrassende geheimen van motivatie

Kunnen jullie onze leidinggevenden trainen in motiverende gesprekstechnieken?

Een vraag die we vaak krijgen van onze klanten en we begrijpen van waar ze komt. Het is immers een kerntaak van leidinggevenden om hun medewerkers gemotiveerd te houden. Maar (er is altijd een maar) er komt wel wat meer bij kijken dan louter het gesprekstechnische.

Onze collega & content expert Wouter Robijn dook nog eens in zijn boeken om een wetenschappelijk antwoord te kunnen geven op deze vraag. Geniet mee van zijn uitleg.

“We moeten gesprekken voeren. De leidinggevenden moeten in gesprek gaan met de medewerkers.”

Een mooi idee dat vaak voorgesteld wordt als dé oplossing voor de motivatie en het welzijn van medewerkers. En inderdaad, gesprekken zijn belangrijk. Wanneer we in trainingen, workshops en coaching echter vragen een moment te beschrijven dat medewerkers barstten van energie op het werk en waarom, dan horen we enthousiaste verhalen over leuke projecten en waardevolle momenten met collega’s, maar meestal niet “tijdens een gesprek met mijn leidinggevende”… Zullen we dan maar stoppen met praten, als leidinggevende?

Laten we eerst starten bij het einde: waarom willen we dat medewerkers gemotiveerd zijn? Vaak zijn hiervoor twee redenen: enerzijds om beter te presteren, anderzijds om zich beter in hun vel te voelen. Dan volgt de vraag: wat zorgt ervoor dat mensen zowel beter presteren als zich goed voelen? In de wetenschappelijke literatuur vinden we dit terug in het concept bevlogenheid (‘work engagement’ in het Engels, niet te verwarren met betrokkenheid met het team of de organisatie). Een abstracte term die werknemers beschrijft die veel energie hebben (vitaliteit), opgaan in hun werk (absorptie) en zich er betrokken bij voelen (toewijding). Bevlogenheid kan je zien (of net niet zien) wanneer je rondloopt tussen bureaus, maar ook wanneer je medewerkers hoort praten over hun taken. Hoe mensen bevlogen raken, heeft te maken met onze psychologische basisbehoeften. Naast fysiologische basisbehoeften hebben we allemaal ook psychologische behoeften en dat zijn volgens de zelf-determinatietheorie (Deci & Ryan, 2000) autonomie, verbondenheid en competentie.

Nog mee? Om resultaten te halen en te zorgen dat iedereen zich goed voelt, zijn bevlogen medewerkers nodig. Om tot die bevlogenheid te komen, moet voldaan worden aan de basisbehoeften van autonomie, verbondenheid en competentie.

Klinkt logisch! Dus dan gaan we met onze mensen praten over autonomie en zo…? Nog niet. Wanneer we in het onderzoek duiken over hoe medewerkers die psychologische basisbehoeften kunnen ervaren, komt de leidinggevende nog niet meteen in de kijker. Er zijn namelijk een hoop taakkenmerken die een invloed hebben op die basisbehoeften, zoals o.a. de mate waarin je je werk zelf kan plannen, de variatie in je taken, de waardering die je krijgt of de steun die je ervaart van de mensen rondom je. Verder kunnen ook de ontwikkelingsmogelijkheden en carrièreperspectief een rol spelen, net als een te hoge/lage werkdruk, het tempo van veranderingen, de hoeveelheid bureaucratie, en de emotionele, cognitieve of fysieke belasting. Al deze taakkenmerken spelen (positief of negatief) in op die psychologische basisbehoeften en bijgevolg je mate van bevlogenheid.

En dat brengt ons bij de belangrijkste vraag: wie beïnvloedt deze taakkenmerken? Er zijn hierin twee belangrijke actoren. Allereerst, de medewerkers zelf. Die kiest, in bepaalde mate, zelf hoe taken ingevuld en uitgevoerd worden. Daarnaast komt hier ook de leidinggevende in beeld. Die kan ervoor zorgen dat taken anders uitgevoerd worden, andere connecties worden aangegaan, conflicten worden opgelost, etc. De leidinggevende draagt uiteraard niet de volledige verantwoordelijkheid, maar heeft wel een zekere invloed op veel van deze factoren, door bijvoorbeeld de bureaucratie en werkdruk te bufferen, extra ontwikkelkansen te geven, of variatie te creëren door taakrotatie.

De werkelijkheid is natuurlijk veel complexer. Er zijn veel verbanden tussen de besproken concepten en die lopen niet zo rechtlijnig als we soms zouden willen. Toch is de richting wel duidelijk: leidinggevenden passen, samen met medewerkers, de taakkenmerken aan, wat vervolgens leidt tot bevlogenheid, prestatie en welzijn.

Waar in dit hele verhaal zit dan het gesprek? Het zit ‘m in het ontdekken van wat een medewerker nodig heeft. Sommige zaken kunnen tijdens een gesprek deels opgevangen worden. Denk maar aan waardering, feedback of competentie-ontwikkeling. Meestal gaat het echter over het verzamelen van informatie waarmee de leidinggevende en medewerker nadien aan de slag dienen te gaan om de job van nature uit motiverender te maken.

Waar zijn de grenzen? Een job kan je niet eindeloos aanpassen. Elke team heeft zijn teamdoelen en de job moet bijdragen aan dit teamdoel. Zodra dit niet meer het geval is, volgt er uiteraard een ander gesprek.

Hoe gaan we hier nu mee verder? Vraag aan je medewerkers om na te denken over wat hen energie geeft in hun takenpakket en wat niet. Stel onze vraag “beschrijf een moment waar je veel energie had (op het werk)” en vraag door waarom dit was. Op die manier ontdek je al ontzettend veel en kan je een aantal zaken ook beginnen toepassen op andere taken. Onthoud vooral dat je job als leidinggevende vaak nog moet beginnen ná het gesprek en dat je met die acties achteraf een blijvende motiverende impact hebt op je medewerkers.

Wil je graag een klankbord of extra informatie rond het ontwikkelen van leiderschap? Schrijf je in op één van onderstaande events, neem een kijkje op ons open aanbod in The Academy of geef ons een seintje op info@thetippingpoint.be.

Bronnen:

Breevaart, K., Bakker, A. B., Demerouti, E., Sleebos, D. M., & Maduro, V., ‘Uncovering the underlying relationship between transformational leaders and followers’ task performance. Journal of Personnel Psychology.’

Robijn, W., Euwema, M. C., Schaufeli, W. B., & Deprez, J., ‘Leaders, teams and work engagement: a basic needs perspective. Career Development International.’

Schaufeli, W. B., ‘Engaging leadership in the job demands-resources model. Career Development International’

Demo's & workshops

30
mei
Live workshop | Feedbackcultuur in de praktijk
Live workshop
30
mei
Live workshop
Live workshop | Feedbackcultuur in de praktijk
9
jul
Lunch & Discoversessie | How to build cultures of dialogue
Lunch & discoversessie
9
jul
Lunch & discoversessie
Lunch & Discoversessie | How to build cultures of dialogue
19
sep
Live workshop | Psychologische veiligheid in de praktijk
Live workshop
19
sep
Live workshop
Live workshop | Psychologische veiligheid in de praktijk
26
sep
Lunch & Discoversessie | How to build cultures of dialogue
Lunch & discoversessie
26
sep
Lunch & discoversessie
Lunch & Discoversessie | How to build cultures of dialogue
15
okt
Live workshop | Feedbackcultuur in de praktijk
Live workshop
15
okt
Live workshop
Live workshop | Feedbackcultuur in de praktijk
14
nov
Lunch & Discoversessie | How to build cultures of dialogue
Lunch & discoversessie
14
nov
Lunch & discoversessie
Lunch & Discoversessie | How to build cultures of dialogue
Tom Nijsmans
Trainer, Keynote Speaker, Consultant
Mede-oprichter en Managing Director van The Tipping Point, is een thought leader en pionier op het gebied van people skills in een professionele context. Met een parcours van meer dan 20 jaar in Learning & Development, heeft Tom een diepgaand begrip ontwikkeld van de uitdagingen waarmee organisaties worden geconfronteerd in het domein van leren en ontwikkelen.
Als veelgevraagd keynote spreker deelt Tom zijn uitgebreide kennis en inzichten met bedrijven en overheden. Zijn expertise omvat sociale & emotionele skills die van essentieel belang zijn in een snel evoluerende wereld, met vooral een focus op het creëren van gespreksculturen waar continue groei en ontwikkeling van medewerkers mogelijk worden gemaakt.
Zijn presentaties blenden wetenschap en praktijkervaring en met zijn inspirerende en toegankelijke stijl weet hij mensen te motiveren en te enthousiasmeren om het beste uit zichzelf te halen.
In zijn rol als Managing Director van The Tipping Point slaat Tom bruggen tussen organisaties en de people skills die ze nodig hebben. Zijn missie is niet alleen het identificeren van deze vaardigheden, maar ook het creëren van op maat gemaakte leerprogramma's om organisaties optimaal uit te rusten om hun medewerkers op lange termijn productief, gemotiveerd en gezond te kunnen laten werken.
Tom Nijsmans
Trainer, Keynote Speaker, Consultant
Mede-oprichter en Managing Director van The Tipping Point, is een thought leader en pionier op het gebied van people skills in een professionele context. Met een parcours van meer dan 20 jaar in Learning & Development, heeft Tom een diepgaand begrip ontwikkeld van de uitdagingen waarmee organisaties worden geconfronteerd in het domein van leren en ontwikkelen.
Als veelgevraagd keynote spreker deelt Tom zijn uitgebreide kennis en inzichten met bedrijven en overheden. Zijn expertise omvat sociale & emotionele skills die van essentieel belang zijn in een snel evoluerende wereld, met vooral een focus op het creëren van gespreksculturen waar continue groei en ontwikkeling van medewerkers mogelijk worden gemaakt.
Zijn presentaties blenden wetenschap en praktijkervaring en met zijn inspirerende en toegankelijke stijl weet hij mensen te motiveren en te enthousiasmeren om het beste uit zichzelf te halen.
In zijn rol als Managing Director van The Tipping Point slaat Tom bruggen tussen organisaties en de people skills die ze nodig hebben. Zijn missie is niet alleen het identificeren van deze vaardigheden, maar ook het creëren van op maat gemaakte leerprogramma's om organisaties optimaal uit te rusten om hun medewerkers op lange termijn productief, gemotiveerd en gezond te kunnen laten werken.
Wouter Robijn
Trainer, Consultant

Wouter heeft meer dan 10 jaar HR ervaring met een focus op Learning & Development. Zijn passie ligt voornamelijk in het begeleiden van leidinggevenden en teams naar een manier van werken waar performantie en welzijn hand in hand gaan. Naast zijn job als trainer en coach, is hij verbonden als organisatiepyscholoog aan de KULeuven, waar hij ook doctoreerde rond motiverend leidinggevenden. Zo heeft hij naast zijn praktijkervaring ook een breed theoretisch kader. Hij werkte ook mee aan academisch onderzoek en projecten rond o.a. leiderschap, intrapreneurship, jobcrafting, psychologische veiligheid en conflict

Wouter Robijn
Trainer, Consultant

Wouter heeft meer dan 10 jaar HR ervaring met een focus op Learning & Development. Zijn passie ligt voornamelijk in het begeleiden van leidinggevenden en teams naar een manier van werken waar performantie en welzijn hand in hand gaan. Naast zijn job als trainer en coach, is hij verbonden als organisatiepyscholoog aan de KULeuven, waar hij ook doctoreerde rond motiverend leidinggevenden. Zo heeft hij naast zijn praktijkervaring ook een breed theoretisch kader. Hij werkte ook mee aan academisch onderzoek en projecten rond o.a. leiderschap, intrapreneurship, jobcrafting, psychologische veiligheid en conflict

Onze Events

The Tipping Point houdt de vinger aan de pols en onderzoekt voor u welke skills essentieel worden in de toekomst & hoe u die kunt implementeren in uw organisatie. Wij delen graag deze kennis met u via verschillende events.

THE ACADEMY

Ontdek onze aanbod van open trainingen

03

Jun

Ben jij de leidinggevende van morgen?

Aantal dagen: 2

BUILDING CULTURES OF DIALOGUE

Topics om een cultuur van dialoog te ontwikkelen?

De basis voor succesvolle samenwerking en innovatie ligt in open en effectieve communicatie.
Dit bereiken we door ons te richten op drie essentiële domeinen:

Zin in meer? Hop aan boord van onze nieuwsbrief voor je driemaandelijkse shot The Tipping Point-avonturen.

Meer van dit?

Wil je meer weten over feedbackcultuur?
Tom Nijsmans
HOW TO

Wanneer heeft feedback nu echt die gewenste impact?

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier...
Wouter Robijn
HOW TO

De reis naar psychologische veiligheid: deel 3 | De Rol van de Organisatiecultuur

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier...
Wouter Robijn
HOW TO

De reis naar psychologische veiligheid: deel 2 | Het Belang van Teams en Leiderschap

In een vorig blogbericht zijn we dieper ingegaan op de voorspellers van psychologische veiligheid op individueel niveau. We spraken hier...
Tom Nijsmans
Wouter Robijn
HOW TO

De reis naar psychologische veiligheid: deel 1 | op persoonlijk niveau

Psychologische veiligheid ervaren, is je veilig voelen om interpersoonlijke risico’s te nemen zoals feedback geven, je mening durven zeggen, een...
Tom Nijsmans
Wouter Robijn
HOW TO

Leiderschapsontwikkeling: hoe starten?

Leidinggevenden zijn belangrijk voor de prestaties en het welzijn van hun teams en medewerkers. Deze link vinden we in wetenschap...
Janne Van Doorslaer
INTERVIEW

INTERVIEW | “Het belang en de uitdaging van feedback binnen organisaties”

Het woord ‘feedback’ is tegenwoordig niet meer weg te denken uit organisaties die willen inzetten op de groei van hun...