We communiceren voortdurend op het werk. Maar heeft jouw communicatie impact? Hebben jouw woorden het gewenste effect op je gesprekspartners? Blijft jouw boodschap hangen bij je medewerkers? In professionele omgevingen die steeds minder hiërarchisch worden, wint impactvol communiceren aan belang als een manier om duurzaam te beïnvloeden en overtuigen. Maar dan moet je eerst weten hoe communicatie werkt, wat jouw eigen communicatiestijl is en die van anderen.
“Alleen als je je eigen voorkeurstijl kent, die van anderen herkent en je jezelf aanpast, kan je écht met impact communiceren.”
In deze tweedaagse interactieve training Communiceren met impact, vertaal je wetenschappelijke inzichten en nieuwe vaardigheden naar je eigen, professionele omgeving. Na deze training weet je wanneer communicatie impact heeft. Je kan overtuigen en aanpassen en zorgt er zo voor dat je boodschap geaccepteerd wordt. Je weet waarom communiceren en feedback geven soms zo moeilijk is en je leert de juiste technieken om je drempels te omzeilen en de kracht van je boodschap te vergroten. Dat doe je in 2 interactieve classroom trainingen, voorafgegaan door een voorbereidende opdracht en intake. Tussendoor krijg je de nodige digitale learning boosters om te verdiepen, te reflecteren en de theorie om te zetten in praktijk op jouw werkvloer.
DAG 1: Impact = kracht x acceptatie: (ganse dag, classroom training)
Om te beginnen leer je dat impactvolle communicatie het product is van kracht en acceptatie. Je weet hoe je zelf communiceert en in welke context. Je kan ook overtuigen en zorgt er zo voor dat je boodschap geaccepteerd wordt. Daartoe leer je de 6 principes van overtuigen volgens Cialdini en kan je ze ook toepassen. Je leert ook de juiste technieken toepassen om de kracht van je boodschap te vergroten. Tenslotte herken je de communicatiestijl van anderen en hoe je jezelf daaraan kan aanpassen om meer impact te creëren. We geven je ook enkele doelgerichte praktijkopdrachten mee ter voorbereiding van de volgende sessie.
Na deze sessie
DAG 2: Proactieve en reactieve gesprekstechnieken (ganse dag, classroom training + halve dag met simulatieacteur)
De tweede dag in dit traject begint met een terugblik en een bespreking van je tussentijdse opdrachten. Vervolgens leer je waarom je communiceren en feedback geven soms zo moeilijk vindt en hoe je jouw drempels en valkuilen kan omzeilen. Daarnaast krijg je ook de juiste proactieve en reactieve gesprektechnieken onder de knie om met impact te communiceren. Tenslotte ga je aan de slag met jouw cases en oefen je met een simulatieacteur om de theorie om te zetten in praktijk.
Na deze sessie
Deze training kan perfect ingezet worden als een plug and play training, maar kan even goed deel uitmaken van een Learning Journey. Hieronder enkele voorbeelden die je kan inzetten om het effect van de training te verhogen:
2-Daags traject met halve dag acteur (dag 2 PM)
Leren doen we allemaal in verschillende vormen en op verschillende manieren. Om de skills te implementeren die voor jouw organisatie belangrijk zijn, is het cruciaal dat de gebruikte leerinstrumenten de nodige impact hebben en afgestemd zijn op jouw organisatiecultuur. Op basis van onze expertise en ervaring onderscheiden wij de volgende:
The Tipping Point houdt de vinger aan de pols en onderzoekt voor u welke skills essentieel worden in de toekomst & hoe u die kunt implementeren in uw organisatie. Wij delen graag deze kennis met u via verschillende events.